Geschiedenis UK 93

UK93_D-150x150

De UK 93 is de basis van de Stichting Urker Botter. Dit schip was de inzet van het bestuur, het doel waarnaar gestreefd werd.

De UK 93 is een authentieke Urker botter die de stichting op het spoor is gekomen. Vanuit het moeras gebied in Friesland op een ponton naar Urk, waar het karkas een half jaar heeft gelegen bij de firma Kiefte. Hier is het schip gepeld, gemeten en ingetekend en vervolgens zijn enkele nog waardevolle onderdelen opgeslagen en is het restant weggevoerd. Het uiteindelijke doel is om deze botter eens weer het ruime sop te laten kiezen.
Wetenswaardigheden uk 93:

Naam Anna Jacoba
Motor met overdekte kap 20 – 25 pk
Geen tekst boven de deur
Geen zwaarden
Geen stuurkast
Drie bunnen
Schuifdeur in plaats van gewone deur naar roef
‘s Winters kuilen en ‘s Zomers op spiering
Gebouwd bij Roos,later bij Metz zgn. motorkont omgebouwd
Hendrik Romkes

In 1923 wordt het schip overgeschreven van kust- naar zee- en kustvisservaartuig. Waarschijnlijk in deze periode is het schip omgebouwd van zeilbotter naar motorbotter, met een vast dek en een zogenaamde “motorkont”. Ook de UK 15 en UK 93 hebben dit gedaan.
In 1922 is op de UK 93 Klaas Wakker overboord geslagen en verdronken. In het middelgat van Terschelling. Sijtje Visser-Wakker is het enigste kind van deze man en woont op wijk 3-17. (bron Henk Brouwer)
Via Jelle Loosman uit Enschede zijn originele tekeningen van botters (Metz) boven water gekomen. Scheepswerf Metz zal nog in het archief duiken naar datums en dokumenten van de verbouw van zeil naar motorbotter.

Proef de sfeer van het verleden
Voor de Stichting is de botter niet alleen van grote cultuur-historische waarde maar ook een uniek marketing instrument.
Met groepen tot maximaal 12 personen kiest de botter het ruime sop en laat de deelnemer kennis maken met het leven en werken aan boord van deze schepen. Een ervaring die u niet snel zult vergeten.